استاندارد دستکش ایمنی

درست است که گفته میشود اول ایمنی بعد کار و برای ایمن ماندن در برابر خطرات حین کار باید از لوازم ایمنی و حفاظت فردی مناسب استفاده کرد که یکی از این ابزارها، دستکش ایمنی است. دستکش‌ها که یکی از مهمترین لوازم ایمنی و آتش نشانی هم محسوب میشوند، برای محافظت از دست‌ها و ساعد در برابر بریدگی، سوختگی، سرما، لرزش، زخم‌های سوراخ شده، ساییدگی، تماس پوست با مواد شیمیایی خطرناک و برخی شوک‌های الکتریکی هستند. جنس و نوع دستکش به ماهیت کار و خطراتی که در آن به وجود می‌آید، بستگی دارد. دستکش‌ها عملکرد متفاوتی دارند و هر یک برای خطری طراحی شده‌اند. این موضوع باعث شده تا یک دستکش تنها برای یک خطر کاربرد داشته باشد و در برابر خطرات دیگر، کارایی نداشته باشند. این در حالی است که ممکن است شکل ظاهری برخی از دستکش‌های ایمنی شبیه هم باشد، از آنجایی که دستکش های ایمنی برای کاربری های مختلف تولید میشوند، لازم است با استاندارد دستکش ایمنی آشنایی داشته باشید.

هر نوع دستکش ایمنی برای مقابله با یک خطر خاص طراحی شده است. بنابراین، اهمیت دارد که دستکش مناسب با خطرات موجود در محیط کار انتخاب شود. به عنوان مثال، دستکش‌های ضدبرق باید عایقی برای جریان باشند.

استاندارد دستکش ایمنی

برخی از استانداردهای مربوط به دستکش‌های ایمنی شامل مواردی مانند مقاومت در برابر ضربه، حرارت، و خصوصیات آب‌وهوایی می‌شوند. رعایت این استانداردها در تولید و استفاده از دستکش‌ها ضمانت ایمنی بیشتر را ارائه می‌دهد، علاوه بر آن دستکش‌ها باید به کاربر احساس راحتی داشته باشند و اندازه آنها تناسبی با دست‌های کاربر داشته باشد. اندازه مناسب بسیار مهم است تا دستکش از دست نرود یا به دست کاربر فشار وارد نکند.

اگر دستکش‌ها از مواد خاصی تشکیل شده‌اند که ممکن است حساسیت ایجاد کنند، اطلاعات لازم باید روی دستکش درج شده و به استفاده‌کننده اطلاع داده شود که این مورد از جمله استاندارد های یک دستکش خوب محسوب میشود.

در نظر داشته باشید که یک دستکش استاندارد باید به شرایط محیطی مانند دما، رطوبت و شرایط آب‌ و هوایی مختلف سازگاری داشته باشند.

استاندارد دستکش ایمنی

تماس با ایمن شیم

جهت دریافت مشاوره قبل از خرید با کارشناسان ایمن شیم تماس بگیرید

استانداردهای دستکش ایمنی

اگر به دنبال توضیح استاندارد دستکش ایمنی باشید، باید بدانید که دستکش‌ها انواع مختلفی دارند که بر اساس کاربرد خود، دارای علائم اختصاری خاصی هستند که هر یک دارای معنای فنی خاصی می‌باشند و اطلاع از این علائم می‌تواند بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، استاندارد EN 374 برای کاربردهای آزمایشگاهی طراحی شده و نشان‌دهنده ارزیابی‌های شیمیایی روی دستکش‌ها در مرحله کنترل کیفیت می‌باشد.

استاندارد EN 374

برای افرادی که در سردخانه‌ها یا با برج‌های خنک‌کننده کار می‌کنند، باید از دستکش‌های با استاندارد EN 511 استفاده کنند که ارزیابی مقاومت دستکش در برابر کاهش دما را نشان می‌دهد.

استاندارد EN 511

برای افرادی که در آزمایشگاه‌های پاتولوژی و میکروبیولوژی کار میکنند و نیاز به دستکش‌های ضدباکتری دارند، باید به نماد اختصاری EN 421 توجه کنند که مقاومت دستکش در برابر عوامل بیماری‌زا را نمایش میدهد.

EN 421 استاندارد دستکش ایمنی

لوازم ایمنی آتشنشانی

برای خرید انواع تجهیزات حفاظت فردی و لوازم ایمنی و آتش نشانی با بهترین قیمت کلیک کنید

استانداردهای EN 388, 407, 420, 421, 455 , 659

اگر روی یک دستکش ایمنی نماد اختصاری EN 388 دیده شود، این به معنای ارزیابی موفقیت دستکش در برابر برش و ضربه‌های مکانیکی و فیزیکی است. همچنین، حرفه آتش‌نشانی نیاز به دستکش ایمنی با علامت اختصاری EN 407 دارد که تست آتش را با موفقیت گذرانده است.

EN 388 استاندارد دستکش ایمنی

علامت EN 421 در سطرهای قبلی برای عوامل بیماری‌زا بود، اما باید توجه داشت که این نشان‌گر مقاومت در برابر رادیواکتیو برای مشاغل بیمارستانی که با MRI سروکار دارند می‌باشد.

برای کارکنان اداره برق و تکنسین‌ها، نشان‌گری اختصاری EN 420 به کار می‌رود که مقاومت محصول در برابر احتمال ایجاد خطرات الکتریکی را نشان می‌دهد.

استاندارد دستکش ایمنی

استاندارد EN 659 یک رهنمود کلی است که مشخص می‌کند هر شخصی باید از اصول طراحی و ساخت تجهیزات ایمنی مطلع باشد. همچنین استاندارد EN 455 مخصوص دستکش‌های پزشکی است که مقاومت در برابر بریدگی‌های چاقوی جراحی و خطرات عفونی را نشان می‌دهد.

استاندارد EN 455 دستکش ایمنی

استانداردهای ۱۲۴۷۷ و ایزو ۱۰۸۱۹

دستکش‌های ایمنی الکتریکی مطابق با استاندارد EN 60903 مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این استاندارد شامل مواردی چون اتمام کار، ابعاد و اندازه دستکش، بسته‌بندی و آرم محصولات شرکت، عملکرد مکانیکی اساسی، تأثیرات دی‌الکتریکی، خواص دی‌الکتریک و تست حرارت بالا است.

عملکرد مکانیکی هر دستکش شامل مقاومت در برابر تنش، کشش، سوراخ شدن و شکستن است و برای ارزیابی تأثیرات دی‌الکتریکی، در برق تناوبی تا ۳۶ هزار ولت و در جریان مستقیم تا ۵۴ هزار ولت، آن را تحت آزمون قرار می‌دهند. علامت اختصاری EN 12477 به‌طور خاص برای حرفه جوشکاری استفاده می‌شود و از ترکیب استانداردهای ۳۸۸ و ۴۰۷ برای ارزیابی کیفیت استفاده می‌کند.

استانداردهای ۱۲۴۷۷

این ترکیب برای تست ضربات فیزیکی و افزایش حرارت به‌کار می‌رود. حفاظت دست در برابر جوش توسط دستکش‌های با علامت ۱۲۴۷۷ انجام می‌شود. یک دستکش جوشکاری باید برای تست عمومی ۳۸۸ با موفقیت عمل کند و به‌موجب استاندارد ۴۰۷ نیز باید در برابر شعله مستقیم، فلزات مذاب گرمای حسی و گرمای تابشی مقاومت نشان دهد.

استاندارد ۴۰۷ دستکش ایمنی

استاندارد ISO 10819 میزان انتقال ارتعاشات از دستکش به دست را بررسی میکند و در فرکانس ۲۵ تا ۱۲۵۰ هرتز انجام می‌شود. ضخامت متریال میرایی در دستکش محافظت در برابر ارتعاش، باید کمتر از ۸ میلی‌متر باشد و بتواند تمامی سطح دست و انگشتان را عایق کند.

ایزو ۱۰۸۱۹

 

استاندارد ANSI 105-2011

سازمان ANSI آمریکا، علاوه بر تولید و توزیع تنوع بالایی از انواع دستکش های ایمنی، استانداردهای خود را در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ بازنگری و به‌روزرسانی کرده است، این استاندارد اموری چون تست و ارزیابی مقاومت دستکش در برابر برش، سوراخ شدن، و سایش، مقاومت در برابر نفوذ و سایش مواد شیمیایی، و درنهایت خواص اشتعالی را شامل می‌شود.

همچنین، کاهش ارتعاشات دست‌ها در زمان انجام کار نیز یکی از اهداف این استاندارد می‌باشد. این رتبه‌بندی در کارایی دستکش‌های ایمنی به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا برای شغل یا حرفه‌ی خود از دستکش ایمنی مناسب استفاده کنند. ویرایش جدید آن، یعنی نسخه ۲۰۱۶، اقتضای توسعه رویکرد ایمنی را با افزودن سطوح علمی جدید به آن دنبال کرده و علمی‌تر شده است.

استاندارد دستکش ایمنی

با توجه به شمول و جامعیت بیشتر نسبت به استانداردها و کدهای ایمنی دیگر، این استاندارد از پشتوانه‌ی علمی و عملی خود به‌خوبی بهره‌مند شده و توانمندی دارد تا یک تجهیز ایمنی مناسب را به مخاطبان ارائه دهد.

به روز رسانی شده در 4 بهمن 1402

اشکان فرهمند
اشکان فرهمند

خرید لوازم و تجهیزات آتشنشانی نیازمند تجربه و شناخت کافیست، به شما کمک میکنم انتخابی هوشمندانه و اقتصادی داشته باشید، ممنون میشم نظراتتون در مورد این مطب را در قسمت دیدگاه ها وارد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استاندارد دستکش ایمنی
محبوب ترین مطالب سایت

فهرست مطالب